Powerful tools for better business outcomes

Formation également disponible en français (lien vers la formation OD15 : Négociation à l’international)

OBJECTIF

  • Understanding the impact of cultural differences in order to adapt and improve your international sales approach.
  • Becoming familiar with the various communication styles and negotiating techniques used around the world.
  • Developping a better behavioural approach to your foreign partners.

PUBLIC

Any business person targetting foreign markets.

APPROCHE PÉDAGOGIQUE

Presentation of key cultural concepts illustrated by practical examples, based on international experience. Role play based on a practical case.

PRÉREQUIS

An operational knowledge of English and some international experience.

PROFIL DE L’INTERVENANT

intervenante formation negociating across culturesUne triple formation en langues, gestion d’entreprise et
administration publique permet à l’intervenante d’appréhender efficacement les problématiques
des entreprises, des relations commerciales aux contacts avec
les administrations étrangères. Riche de plus de 20 ans d’expérience en communication et négociation avec 110 pays, elle sensibilise et forme les entreprises, tant TPE que grands groupes, au volet interculturel de leurs activités internationales.

Programme

Understanding culture: values, logic and expected and shared behaviour of a give society

The stereotype: standard profiles of foreign cultures

  • How does it appear ? Can it be useful ? How to deal with existing stereotypes
  • How are French people perceived professionally around the world ?

Managing (successfully) your first contact: a major stake for your business outcomes

  • Business dress code/Names and titles
  • Greetings/The ritual of business cards
  • Business meals/Hospitality
  • Gifts…and other expectations

Verbal and no verbal communication (practical exercises)

  • Language of negotiation
  • High/low context communication
  • Silence
  • Space, physical distance, physical contact
  • Posture, gesture/Visual contact
  • Direct/Indirect communication

The 10 cultural dimensions: apprehending them and their impact

  • Concept of time/Concept of space
  • Locus of control
  • Individualism/collectivism
  • Task/relationship orientation
  • Universalism vs particularism
  • High/low context orientation
  • Uncertainty avoidance/risk taking
  • High/low power distance
  • Pragmatism vs abstraction

Anticipating the decision-making process: a sure way to improve your business outcomes

  • Profile and number of negotiators
  • Negotiation table layout, identifying the decision-maker
  • Behind the other party’s position, identifying the real interest and stake
  • The negotiating process depending on the cultures envolved
  • Convincing across cultures
  • Preferred negotiating techniques (depending on the culture)

The value of your contract (level of commitment)

  • Implicit/explicit agreements
  • Respecting the contract; follow-up

Developping your « cross-cultural intelligence » a precious skill for international negociation

Knowing how to deal with :

  • Language and cultural differences
  • Different organizational logics
  • Ideological and religious differences
  • Different geopolitical realities
  • Different legal structures
  • Foreign administrations
  • Being on the other party’s home ground

The key to powerful international negociation :

Exhaustive preparation in order to be able to build the relevant succesful strategy during the negociation process.

D’autres formations complémentaires

Qui sommes nous ?

Formatex, association de Business France, Coface et ESCE, est depuis 1992 un spécialiste reconnu de la formation aux techniques et à l'environnement du commerce international. A ce jour, Formatex est intervenu pour plus de 35000 opérateurs et acteurs, publics ou privés, du commerce international en France et dans le monde.

Son catalogue de formations illustre, à l'image de l'exigence de ses clients :
- Une spécialisation unique et maitrisée : l'international
- Une réponse adaptée pour les formations interentreprises les plus demandées
- Une large palette de compétences et d'expertises liées à toutes les phases d'un développement à l'international pour ceux qui identifient un besoin spécifique nécessitant une réponse innovante et de qualité sous la forme d'un parcours spécialisé ou d'une formation sur-mesure pour un ou plusieurs collaborateurs.

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Formulaire

  1. Date choisie

  2. 25 et 26 mai 2020 de 9:00 à 17:00
    05 et 06 novembre 2020 de 9:00 à 17:00
  3. Participant

  4. Entreprise

  5. Responsable de formation

  6. Facturation par un OPCA ?



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